Over Laurens

Jij het vuur, ik de woorden

“Tja vriend.. Als je bedrijven met budgetten wil tegenkomen, moet je niet in de duurzame sector gaan werken.”

Dat zei een art director tegen me, voordat we zouden gaan samenwerken aan een klus.

Ik was al een tijdje copywriter voor alleen maar duurzame en sociale merken. Ik had natuurlijk wel gemerkt dat het geld wat minder moeilijk te vinden was toen ik nog voor grote corporates als Coca-Cola enzo werkte. Maar toen ik die uitspraak hoorde, klikte er iets op z’n plek.

Een beetje meer ambitie, graag!

Wat een slappe houding, dacht ik. Hoezo moet ik me erbij neerleggen dat bedrijven die het goed willen doen zo weinig verdienen? Het is toch juist mijn wérk om ze daarbij te helpen?

En eigenlijk wist ik precies hoe, want wat ik om me heen zag, volgde telkens hetzelfde patroon. 

Al die mooie bedrijven om me heen hadden een prachtige missie, en vaak ook een mooi verhaal. Maar bijna allemaal hadden ze geen idee hoe je dat verhaal nou omzet in betalende klanten.

Daardoor zag ik ze steeds tegen dezelfde dingen aanlopen. Marketing wordt een oerwoud voor ze. Ze verdwalen in al het tegenstrijdige advies. Ze huren op goed geluk wat coaches, strategen, copywriters, marketeers of social content experts in, die allemaal hun eigen vak als de magische pleister beschouwen. 

Soms levert het wat op, maar meestal alleen zolang ze er geld in blijven pompen. En nooit krijgen ze er echt grip op. Het voelde, met andere woorden, totaal niet duurzaam.

Ik dacht: iedereen verkoopt deze mensen vis. Waarom leert niemand ze vissen?

Duurzame groei.

Als bedrijf met een missie heb je een geheim wapen: je verhaal. Mensen zijn verhalendieren: niets kan ons zo aansporen tot actie, verbondenheid, verandering of samenwerking als een verhaal. 

Daarom is het mijn missie om een hele generatie missiegedreven bedrijven te helpen hun verhaal centraal te stellen in hun marketing en er een duurzaam, efficiënt systeem omheen te bouwen dat mensen charmeert, activeert en inspireert. 

Dat kan het verschil maken tussen een bedrijf dat net ten onder gaat aan de druk, aan het gebrek aan geld, gebrek aan tijd, gebrek aan energie – en een bedrijf dat een groeiende schare fans en ambassadeurs om zich heen verzamelt en kalm maar gestaag blijft groeien. Duurzame, houdbare groei. 

En alles wat je ervoor nodig hebt is een goed verhaal, kennis van je klant en een simpele strategie. 

Ik geloof dat als genoeg bedrijven met een sterke missie vooraan gaan staan en laten zien dat het anders kan, dat we dan de wereld kunnen veranderen. Dat we een economie kunnen aanjagen die niet draait op gretigheid en geld graaien, maar op behulpzaamheid, verbinding, vooruitgang. 

Ik geloof dat de wereld jouw verhaal nodig heeft. Ik help het je te vertellen zodat het ook in jouw bedrijf een vuurtje aansteekt.

Mensen die mijn cursussen en trajecten hebben gevolgd, weten al dat ik met humor, een no-nonsense houding en boel inhoudelijke kennis zorg dat je de soms ongemakkelijke situatie van het onderzoeken van je overtuigingen te lijf ga. Dat ik niet terugdeins van een pijnlijke stilte. En dat je na elke sessie met een adrenalinerush van inspiratie niet kan wachten tot je aan de slag kan om je bedrijf supergezond te maken.

Ik kan in elk geval ook niet wachten. 

Vergeet die woordgrap en maak een afspraak!

Laurens is creatief, heeft altijd een tal van ideeën achter de hand en denkt proactief mee.

Anna van den Broek, Coca-Cola

Een vrolijke, harde werker!

Lynn Berger, VICE

Begrijpt meteen wat ik met mijn merk zou willen, en zet het om naar een fantastische bewoording.

Hugo Winnubst, Reptoir