Er is zó veel vraag naar goeie copywriters.
En tegelijk zitten er zó veel copywriters te denken dat er niemand op ze zit te wachten.

Die situatie wil ik recht helpen trekken. Want woorden kunnen de wereld veranderen, maar dan moet je ze wel durven verkopen. En dat is waar schrijvers, creatieve wezens die ’t zijn, soms moeite mee hebben.

Ik ben Laurens. Kraaijenbrink. Aangenaam.

En als jij je in die alinea hierboven herkent, geen zorgen: ik was, denk ik, nog erger.

Ik kon goed schrijven, maar ik wilde me eigenlijk niet bezighouden met ‘die zooi eromheen’. Ik wilde gewoon schrijven. Sales, ingewikkelde klantrelaties met te lange feedbackrondes en onheldere briefings: laat me met rust.

Wat grammatica, structuur, vakkennis en schrijfchops betreft zat het wel goed. Maar er was een heel groot en belangrijk onderdeel van mijn bedrijf dat ik verwaarloosde: mijn bedrijf zelf.

Dat liep dus voor geen meter.

Want ik dobberde mee met de rivier in plaats van zelf te roeien. En daardoor:

  • Werkte ik niet met klanten waar ik écht blij van werd
  • Kreeg ik het vaak niet voor elkaar om een duidelijke briefing op tafel te krijgen (en gaf dan mijn klanten de schuld dat zíj niet wisten wat ze wilden)
  • Had ik veel te weinig werk en nam daarom alles aan dat er op mijn pad kwam
  • Doordat ik alle soorten klussen deed, moest ik telkens opnieuw uitzoeken hoe ik goed werk kon afleveren
  • Liet ik over me heen lopen in salesgesprekken, waardoor ik ja zei op onduidelijk gedefinieerde klussen, me vastlegde op onduidelijke resultaten en mezelf telkens weer in nachtmerrieprojecten stortte
  • Verloor ik steeds meer zelfvertrouwen doordat de klussen die ik aannam niet écht duidelijk resultaat opleverden voor mijn klanten (waardoor ik nog meer over me heen liet lopen, etcetera).

Het was niet prettig. Sterker nog: ik werd er doodongelukkig van. Maar ik weet nog precies het moment dat de ommekeer betekende. Ik zat, na een opdracht weken uitgesteld te hebben, wanhopig op de nacht van de deadline achter mijn laptop. Papierproppen overal, de geur van koffie en zweet, en de klok die langzaam de uren van de ochtend deed aanzwellen. Toen de vogels begonnen te fluiten, mailde ik met een slap excuus dat ik ziek was.

Een dieptepunt. Absoluut. Maar op de bodem kun je je wél goed afzetten.

Er was maar één beslissing nodig om alles te veranderen.

En dat was dat ik serieus ging kijken naar wat ik wílde. Toen kwam ik erachter dat ik ik mezelf voorloog. Met ‘ik heb niet zoveel geld nodig’. ‘Ik ben een minimalist’. ‘Ik geloof niet in hard werken’. Het waren grapjes, deflecties, onzin om mezelf wijs te maken dat ik geen actie hoefde te ondernemen.

Ik ging met een coach werken. Ik ging actief op zoek naar de klanten met wie ik wilde werken. Ik ging werken aan mijn mindset en mijn overtuigingen. Ik leerde om achter mijn waarde te gaan staan en vanuit mijn expertise met mijn klanten mee te denken.

Vanaf dat moment veranderde alles: de juiste mensen kwamen op mijn pad, mijn klanten werden een stuk fijner om mee te werken, ik ging meer verdienen. Ik werkte alleen nog voor duurzame klanten.

Mijn werk werd iets waar ik trots op was. En niet alleen meer omdat ‘schrijver’ tof klinkt op feestjes. Maar omdat ik ik liet zien dat goed doen en goed verdienen dus wél samengaan.

Dat succes gun ik jou ook.

Als jij je hierin herkent, hoop ik dus dat je je geen zorgen maakt, maar dat je, net als ik toen, durft te kijken naar wat je nou écht wil. Dat je voor jezelf de beslissing maakt dat je het waard bent om voor te werken. Want we hebben mensen nodig die met hun woorden de wereld een beetje beter kunnen maken. En die er niet voor terugdeinzen om daar met zelfvertrouwen en krijgslust achteraan te gaan.

Ik ben coach geworden om ambitieuze, genereuze, wereldverbeterende schrijvers daarbij te helpen.

Mensen die mijn cursussen en trajecten hebben gevolgd, weten al dat ik met humor, een no-nonsense houding en boel inhoudelijke kennis zorg dat je de soms ongemakkelijke situatie van het onderzoeken van je overtuigingen te lijf ga. Dat ik niet terugdeins voor een pijnlijke stilte. En dat je na elke sessie met een adrenalinerush van inspiratie niet kan wachten om aan de slag te gaan om je bedrijf supergezond te maken.

Ik kan in elk geval ook niet wachten.

In mijn ebook lees je de 3 meestgemaakte fouten die je groei kunnen frustreren. De 3 stappen die jou het zelfvertrouwen, de ideale klanten en het inkomen kunnen geven dat je verdient. Ik wou dat ik ‘m destijds zelf had gelezen.

Download m hier