Kickstart je blog

You need a blog. Maar hoe begin je?

Er zijn zoveel redenen om te gaan bloggen voor je business. Om er eens wat te noemen: Een blog schept vertrouwen bij je klanten. Het levert je gratis PR op. En zoekmachines smullen ervan.

En misschien wel het belangrijkste: een blog is een unieke mogelijkheid om luid en duidelijk van de daken te schreeuwen waar je merk voor staat.

Maar ermee beginnen kan nog best wel lastig zijn. Dat begrijp ik. Sterker nog: toen ik het voor het eerst deed had ik er ook veel moeite mee. Waar moet je beginnen? En hoe kom je in godsnaam op ideëen? Maar inmiddels heb ik wel uitgevogeld hoe het moet, dus laat me je helpen.

Samen leggen we de basis waar jij op kunt voortbouwen

In één middag brainstormen heb je een sterke redactionele formule, inclusief goed gedefinieerde doelgroep, tone of voice, een hele berg aan titels waar je tijden mee vooruit kan, en een aantal mooie blogcategorieën die je helpen met het verzinnen van je eigen ideeën.

Ik schrijf alles bij elkaar en verzamel het in een mooi document, wat je voor altijd kunt gebruiken als de basis voor nieuwe content.

Vervolgens kun je er zelf als een dol blogkanon mee aan de slag. Of je kunt het schrijfwerk natuurlijk ook uitbesteden aan een goeie tekstschrijver.

Deze merken weten het al:

Voor Coca-Cola schreef ik een redactionele formule en een hele reeks artikelen.

Voor Rushkult ontwikkelde ik het Rushkult Magazine. Ik schreef een tone of voice, een stapel concepten en rubrieken en een reeks artikelen. Ik reisde zelfs naar Portugal voor een interview, maar dat had ook met het weer te maken…

Voor Finley, een nieuw merk van Coca-Cola, ontwikkelde ik een tone of voice, positionering, verschillende blogcategorieën en een berg ideeën. Wekelijks stuur ik ze twee artikelen.

Laurens weet precies de goede balans te vinden tussen enerzijds iets maken dat aansluit bij mijn idee van mijn merk, en anderzijds wat mijn doelgroep aanspreekt. Bovendien raakt hij precies de juiste snaar binnen mijn doelgroep van millennials: spraakmakende humor, maar tegelijkertijd ook inhoudelijk relevant.

Heino Maitimu, RUSHKULT

Tijdens de projecten dat ik met Laurens gewerkt heb, konden we snel en soepel schakelen. Laurens is creatief, heeft altijd een tal van ideeën achter de hand en denkt proactief mee.

Anna van den Broek, Coca-Cola / Fïnley