Oh, zichtbaar zijn: Hoe begin je met je eigen content marketing?

Als je klanten wilt aantrekken die passen bij wie jij écht bent, dan moet je zichtbaar zijn. Jezelf laten zien. Maar jezelf laten zien is moeilijk. Want:

ENNGGGGG.

Wat als ik dit prachtige idee de wereld in slinger en het wordt afgemaakt? Wat als ik me laat zien en ík word afgemaakt?

sta jij voor 't avontuur van je leven, dan kiest je angst de bank.

De gevolgen van luisteren naar je angst

Als je zichtbaar bent, ben je kwetsbaar. En dus verstoppen we ons achter excuses: ik heb geen inspiratie om een blog te schrijven. Ik weet niet wat ik moet zeggen. Ik weet nog niet genoeg om echt iets nieuws bij te dragen aan wat er al is.

Er is een grote, giftige mythe dat creativiteit iets magisch zou zijn. Inspiratie is een soort van heilige staat die je overkomt als de geest, de spirit, van de creatie in je trekt. Als je dat niet hebt, kun je niet creëren.

Nog zo’n leuke: creativiteit is aangeboren, niet aangeleerd. Dus als je niet creatief bent: jammerrr dan!

Het gevolg is dat we braaf gaan zitten wachten tot de omstandigheden perfect zijn voordat we de arena instappen. Eerst een goeie invalshoek verzinnen. Eerst een contentstrategie uittekenen. Nog even wat meer informatie verzamelen.

Maar niemand leert fietsen uit een boek. Je moet het doen om het te kunnen, niet andersom.

Als jij ’t licht niet aandoet,

laat je mensen in het donker staan. Als je luistert naar de angst, laat je de kans liggen om een genereuze leider te worden. Iemand die geeft, iemand die helpt, iemand die de dingen beter maakt.

Het voelt voor sommigen egocentrisch om te gaan praten zonder dat je daartoe uitgenodigd bent. Dat is een argument dat ik van veel mensen hoor om maar niet te beginnen met posten – “wie zit er nou op míjn stem te wachten?”.

True: jouw toevoeging is niet voor iedereen. Maar voor die kleine groep mensen die precies op jouw specifieke stem zaten te wachten, kan het alles betekenen. En als je hen dat belangrijke, genereuze werk weerhoudt omdat jij een beetje bang bent, is dát dan eigenlijk niet juist egocentrisch?

Creativiteit is een keuze –

een gewoonte. Een practice. Dat woord is in het Engels nog mooier dan in het Nederlands, want het betekent zowel

  • oefening (want je moet eerst ‘mwah’ durven zijn voor je goed wordt),
    als
  • praktijk (want van de theorie alleen ga je ’t niet leren).

Een professional laat haar creativiteit niet over aan een gevoel: een professional maakt omdat ze de keuze heeft gemaakt om te maken. Een professional adopteert een vaste, dagelijkse, creatieve praktijk. Een professional leert de angst los te laten dat wat ze wil zeggen al eens is gezegd, en vertrouwt erop dat er mensen zitten wachten totdat het specifiek door haar wordt gezegd.

Kort door de bocht is er maar één ding dat ervoor zorgt dat je creatiever wordt, en dat is dat je loslaat van het idee dat je iets bijzonders moet maken en GEWOON BEGINT met maken.

Maak van je creativiteit een gewoonte. Een dagelijkse practice.

Wat een creatieve practice je oplevert:

Obviously: zichtbaarheid. Want als je op regelmatige basis werk maakt, word je zichtbaar. Dat is een soort natuurwet, en de grafiek ziet er altijd hetzelfde uit:

grafiek die laat zien hoe je traffic groeit door wekelijks te bloggen

Als je content maakt voor de mensen die je wil helpen, word je zichtbaarder bij die mensen. Stel je voor wat dat voor je kan doen.

Een gewoonte kost geen wilskracht meer.
Ik schrijf deze post (en de nieuwsbrief waar ‘ie uit voortkomt) niet omdat ik de hele week heb zitten wachten op inspiratie: ik schrijf omdat het vrijdag is en ik mijn streak van 70+ weken niet wil verbreken. En de gewoonte is heerlijk: potje thee, lekker muziekje, telefoon uit, en gaan. I love it, and you will too.

Het verzinnen van onderwerpen en invalshoeken wordt makkelijker
Want je traint je onderbewuste om het zware tilwerk voor je te doen. In het begin zat ik de hele week ideeën te verzamelen en te denken waar ik deze week mijn nieuwsbrief over zou schrijven. Nu ga ik zitten, ik open m’n emailprogramma, en het komt.

Je maakt veel meer verbinding met mensen
Het maken van creatief werk vraagt om kwetsbaarheid. Een stelling is kwetsbaar, omdat de kans bestaat dat het misgaat: niet iedereen is het ermee eens. Kunst is kwetsbaar, omdat je een deel van jezelf laat zien in een poging te verbinden met hetzelfde deel van een ander. Er is geen garantie dat het werkt, en dat is waar de verbinding in zit. Dat iemand voelt: dit is niet voor iedereen – dit is voor mij.

Zodra je die snaren begint te raken (en dat is een onvermijdelijk gevolg van een trouwe practice) krijg je ook de reacties van mensen die zeggen hoeveel je werk voor hen betekent. Voor mij is dat één van de grootste motivaties om met m’n werk in het algemeen bezig te blijven.

Je trekt de mensen aan die bij jou passen
Ik zie vaak copywriters die als eerste op hun website hebben staan dat ze zo betaalbaar zijn, en die zich dan afvragen waarom hun klanten zo weinig willen betalen. Of die zeggen dat ze zo flexibel zijn, en dan doodongelukkig worden van klanten die last minute bergen werk op hun bureau dumpen. Maar vind je ’t gek? Je trekt aan met wat je laat zien.

Dus als je laat zien wie je écht bent, trek je mensen aan die dáárbij passen. Tuurlijk, da’s eng, want we hebben een idee in ons hoofd dat er alleen maar klanten bestaan die als enige target hebben om zo weinig mogelijk te betalen en binnen 5 minuten resultaat te eisen. Logisch, want die klanten heb je jaren aangetrokken doordat je dat op je site had staan.

Maar zodra je meer van jezelf laat zien, schep je een kans voor mensen om te verbinden met mensen die op zoek zijn naar jou, in plaats van alleen maar de goedkoopste oplossing voor een probleem.

Met andere woorden: betere klanten, meer inkomen, leukere samenwerkingen, fijnere reacties. Doe mij nog maar een schepje, dan.

Alleen met een practice bouw je consistent aan jouw visie op je vak
Als ik je vraag om in je blogs te schrijven over jouw visie op marketing en het schrijversvak, is het niet zo gek als je daar niet meteen oneindig over weet te vertellen. Want een visie ontwikkel je pas echt als je ‘m begint te articuleren. Als je jezelf dwingt om erover te blijven praten – ook als je denkt dat je er na 2 posts alles wel over gezegd hebt.

Again: het is natuurlijk heel fijn als je wel al precies weet waar je over wil praten. Maar “ik kan geen blog beginnen als ik niet weet wat ik wil zeggen” is precies verkeerd om. Het begint met de uitvoering, de practice. De duidelijkheid ontwikkelt zich later.

Oké, klinkt lekker. Maar hoe bouw je zo’n practice?

Simpel: door het gewoon te doen. Maar dat woordje ‘gewoon’ is een geniepige. Want als ’t makkelijk was, dan was ’t je al wel gelukt.

Maar wat wel werkt, is wanneer je het niet meer alleen hoeft te doen.

Daarom start ik volgende maand met een nieuw lidmaatschapsprogramma: het Schrijversclubhuis – geheel gericht op het opbouwen van je eigen content practice als schrijver – waarin we het samen gaan doen. Accountability dus, met een grote billy.

Ik heb het idee nog niet helemáál vaststaan, maar zoals het er nu uitziet komt er:

– een pre-game instructie, zodat je nergens meer over hoeft na te denken en meteen kunt beginnen. Met uitgebreide tips, instructies en how-to informatie rondom het starten met je eigen practice. Ik raad iedereen aan om een nieuwsbrief te beginnen, dus daar zal ik ook extra aandacht aan besteden, inclusief de technische details – welk email programma moet je hebben, hoe maak je een inschrijfformulier, hoe verzamel je je eerste inschrijvers, etc.

– Een groep waarin je ideeën kunt delen, feedback kunt vragen, om schouderklopjes kunt bedelen (kan ook belangrijk zijn ;)) en elkaar aan kunt moedigen. Samen is ’t makkelijker!

– Elke vrijdag een wekelijkse Sangha: een stille schrijfsessie waarin we van tevoren een intentie stellen en vervolgens in stilte gaan schrijven. Zodat je zeker weet dat ’t gebeurt.

– Maandelijks een inspiratie- en vraag-en-antwoordsessie, via zoom, waarin ik je de mentale en creatieve tools geef die je nodig hebt en waarin ik vragen behandel. Zodat je zeker weet dat het ook voor jou werkt.

Lijkt ’t je wat, zo’n content practice? Het gevoel dat je niet meer een hele box vol drafts hebt liggen die nooit worden afgemaakt? Dat je niet meer constant je eigen ideeën afschiet, maar met plezier en een goed gevoel en met vaste regelmaat nieuwe content maakt, waar mensen je echt dankbaar voor zijn?

Dan is het Clubhuis echt wat voor jou. De content practice is misschien wel het belangrijkste aspect van mijn coachingprogramma – en je kunt al bij het Clubhuis aansluiten voor nog geen fractie van de investering van mijn traject: €150,- per maand.

Als ík voor dat bedrag de accountability kon kopen om eindelijk bijvoorbeeld m’n podcast te lanceren, dan wist ik ’t wel 😉

Anyway: interesse? Wil je ook stoppen met dénken aan creatief zijn en beginnen met het daadwerkelijk zijn? Wil je ook de klanten die naar je toekomen als je jezelf durft te zijn?

Kom bij het Schrijversclubhuis!

Wat is het?

– een maandelijks lidmaatschap waarin je gegarandeerd jouw eigen creatieve practice opstart.

Hoe werkt het?

Dankzij 3 onderdelen zorgen we dat jouw content een vaste, ontspannen routine wordt.

Accountabilliebuddies – “Begin gewoon” is simpel maar niet makkelijk. Maar als je ’t samen doet, wordt het mogelijk. Daarom hebben we een actieve, hechte groep (in Slack) waar je je werk kunt delen, problemen kunt bespreken en successen kunt vieren. SAMEN zorgen dat het ook jou nu eindelijk lukt om een creatieve gewoonte op te starten.

Wekelijks schrijfmoment – Om die gewoonte extra in je leven te plamuren, houden we elke vrijdagochtend om 10:00 een gezamenlijke schrijfsangha (ja, ‘sangha’ ja.), waarin we een intentie stellen voor wat we die ochtend willen doen, en dan elk aan ons eigen doel gaan werken. 1 uur werk, 5 minuten pauze, nog 1 uur werk. Zo maak je van je eigen schrijfuurtje een heilig tijdblok, waar geen klant, kind, echtgenoot of sociaal medium tussen kan komen.

Coachingsessie + Q&A – de derde pijler is mijn persoonlijke begeleiding. Ik hou er niet zo van om alleen maar de zendende goeroe te spelen, dus ik wil maandelijks een onderwerp behandelen dat in de groep leeft. Of het nu gaat over hoe je je teksten zo schrijft dat je er meer (of betere) klanten mee aantrekt, of over hoe je je weerstand en perfectionisme overwint, of juist over welk platform het beste werkt: in de maandelijkse sessie (elke 1e maandagochtend) geef ik je de handvatten om het te overwinnen. Als je er niet bij kan zijn, kun je de opname terugkijken.

Wat kost het?

Het lidmaatschap gaat in eerste instantie €150 per maand kosten, maar iedereen die zich vóór 1 april aanmeldt, krijgt op de eerste twee maanden 50% korting (ik ben geen wiskundige, maar da’s de HELFT volgens mij) .
Dus:
Tijdelijk €150,- voor 2 maanden (ex btw).

Wanneer beginnen we?

Vrijdag 1 april om 10:00 is de kickoffsessie.

Wat heb ik eraan?

Dat je straks over jezelf kunt zeggen: ik heb sinds 1 april ELKE WEEK een nieuwsbrief verstuurd. Of een blog geschreven. Of elke dag iets op LinkedIn gepost.
Dat je bekendheid begint te krijgen met je werk, net zoals je mij misschien kent van mijn nieuwsbrief (niet?! Schrijf je in dan!).
Dat je klanten aan begint te trekken die je klant willen worden om JOU, niet omdat je de goedkoopste aanbieder bent.

Hoe kan ik me aanmelden?

Schrijf je in via deze pagina. Mocht je niet helemaal zeker zijn of het voor jou de passende oplossing is, stuur me dan even een mailtje: Laurens@brutalekraai.nl
Daar kun je uiteraard ook terecht met al je vragen over het programma. Meer dan welkom zelfs.

Schrijf je nu in voor 50% kortinggggggg jawel