Waarom voelt je marketing zo zwaar?

Jouw winkel. Jouw feesje.

Ik had laatst een leuk gesprek met mijn oude loopbaancoach Elisa over haar marketing. Ze zat een beetje vast, zei ze, want ze had het plezier verloren in het maken van haar content. Maar ze had wel content nodig, want dat was altijd de grootste aanjager van nieuwe leads – en die stroom dreigde nu een beetje op te drogen.

Het verbaast me niks dat haar content haar veel oplevert, want ze is steengoed met wat ze schrijft. Ze durft de pijn van haar klanten aan te spreken, ze schildert een helder verlangen, ze komt met duidelijke voorbeelden én (het belangrijkste) er zit een uitstekende dienst achter waarmee ze doet wat ze belooft. Dus alle ingrediënten voor succes zijn er.

Alleen dat plezier dus, nu.

Marketing voelt zo zwaar, soms.

Of we het nou voor onszelf doen of voor onze klanten: we maken er zo’n big deal van de hele tijd. Met emailmarketing bijvoorbeeld: we denken hele customer journeys uit, met funnels waar ze aan de ene kant in moeten en aan de andere kant er weer uit, waarbij ze netjes eerst een social media post lezen, vervolgens op je blog terecht komen, waar ze je weggever downloaden, en dan je automation doorlopen en uiteindelijk een gratis gesprek inplannen.

Maar de werkelijkheid is messy: mensen blijven totaal niet op het pad dat je zo zorgvuldig uit hebt gedacht. En dus gaan we eraan trekken, proberen gaten te dichten, en vooral steeds harder rennen op allerlei manieren om onze omzetdoelen te halen.

Homo Ludens has the answer.

Spelen is de sleutel. Want als je aan het spelen bent is de weerbarstigheid van de realiteit geen nadeel, maar een voordeel. Want de weerbarstigheid komt doordat het mensen zijn waar we het over hebben. En systemen zijn niet inherent menselijk. Spelen is dat wel.

Hoe ziet dat spelen er dan uit in de praktijk? Nou, het begint bijvoorbeeld met het loslaten dat het op een bepaalde manier zou moeten allemaal. Je mag best twee social media posts aan elkaar plakken en doen alsof het een nieuwe blogpost is. Je mag best grapjes maken op je website. Je mag best een you’re welcome page maken in plaats van een thank you page.

Als jij daar blij van wordt? Why not?! Hoe mooi is het dat we onze eigen winkel zo mogen inrichten als we zélf willen?

Zo heb ik bijvoorbeeld een testimonial van mijn moeder op mijn contactpagina staan en heet de eerste email die je krijgt na het downloaden van mijn gratis Gids “Hier is je gids, je hebt er geen reet aan”.

Ik doe dat soort dingen niet omdat ze werken, ik doe dat soort dingen omdat ík het leuk vind. Maar het mooie aan mensen is: dat vinden ze nou juist mooi. Mensen houden niet alleen van zelf spelen, maar ook om anderen te zien spelen. En zo komt de energie die je geeft, bij jezelf terug. You get what you give, zongen the New Radicals in hun enige hitje (zet maar even op, helpt met de vibe!)

Don’t overthink it.

Deze week zei een coachklant: “ik weet nog niet alles over emailmarketing, dus ik vind het moeilijk om dat aan een klant aan te bieden”. Ik herkende die uitspraak zó. De wanhoop die ik zelf voelde toen ik diezelfde dienst probeerde uit te pluizen en in iedere hoek weer nieuwe vaardigheden ontdekte waar ik geen weet van had (en waar je accounts bij de betaalde emaildiensten voor nodig had. Met andere woorden: skills die je pas krijgt als je het werk doet waar je de skills voor nodig hebt die je pas krijgt als je het werk doet waar je de…)

Maar je hóeft helemaal niet alles te weten, want email marketing gaat over contact maken met mensen. En mensen reageren niet op systemen. Mensen willen spelen. Het is méér dan genoeg om te beginnen op basis van je eigen ideeën over hoe je verbinding maakt met de mensen die passen bij het bedrijf dat je helpt. Vertrouw op je eigen intuïtie en maak iets dat je zelf leuk zou vinden. Speel ermee.

En ja: de kans bestaat dat het niet werkt, natuurlijk. Maar dat is overal zo – en dat is ook wat je werk creatief maakt. Soms ga je op je bek, soms verlies je een potje. Maar het idee van spelen is dat je het daarna nog een keer probeert. Op je eigen manier.

Marketing is mensenwerk. Als het zwaar voelt, ben je teveel aan het denken en te weinig aan het spelen.

.