Waar ideeën voor content vandaan komen

Toen ik kort geleden een workshop aan het voorbereiden was die ik die avond zou geven, stuitte ik bij het werkontwijken op een YouTubefilmpje over de muziek in de film Sweeney Todd (the Demon Barber of Fleet Street). De componist van de musical (de film is gebaseerd op een Broadway musical), Stephen Sondheim, vertelde in een interview dat alle muziek gebaseerd is op de Dies Irae, een klassiek stuk over de dood van Jezus.

Dat stuk wordt vaak in films en toneelstukken gebruikt als symbool voor de dood. En in Sweeney Todd komt het CONSTANT voorbij. Het stuk is vooral beroemd om de eerste vier noten, die meteen in de intromuziek van de film al terugkomen. En bij elk karakter dat z’n eigen liedje zingt (dit is een vrolijke musical over kelen doorsnijden, dus iedereen krijgt z’n eigen vrolijke themesong over doodgaan) zitten die vier noten er somehow in verwerkt. Soms achterstevoren, soms op de kop, maar telkens komt dat thema terug.

Het punt is dat terwijl de actie van de film het bloed aan alle kanten uit je beeldscherm laat gutsen, ondertussen ook met de muziek een verhaal verteld wordt. Met geluid wordt zo, subtiel, de centrale boodschap benadrukt waar de hele film om draait: moord leidt tot meer moord.

(Als je dit een interessante analyse vindt, moet je zeker die hele video even kijken, want hij legt het een stuk beter en dieper uit dan ik.)

Terwijl de film het grote verhaal vertelt, word je constant gebombardeerd met kleine microverhaaltjes die hetzelfde punt maken. Scriptschrijver Brian Macdonald noemt dat in zijn boek Invisible Ink (ook al een aanrader) de armature, het montuur, van het verhaal. Zijn punt is dat je, voordat je een verhaal vertelt, helder moet krijgen wat het montuur van je verhaal is. Wat is de centrale les? Waar gaat het verhaal over in één zin?

Hoe jouw marketing hier beter door wordt

Voordat je overtuigende verhalen kunt vertellen op je tikhouse clubbook kanaal, moet je net zo goed weten wat het montuur is van JOUW verhaal. Wat is je centrale visie op jouw vakgebied? Waarin onderscheidt jouw denken over je vak je van je vakgenoten?

Al je ideeën voor content vloeien voort uit dat grotere idee.

Bij mij is dit er bijvoorbeeld eentje: ik geloof dat marketing ‘de cultuur veranderen’ betekent, en dat marketers de verantwoordelijkheid hebben om positieve verandering te helpen groeien.

Vanuit dat perspectief kan ik een heleboel vertellen over mijn vak. Waarom “als je geld wil verdienen moet je niet in de duurzame sector gaan werken” zo’n giftige uitspraak is, bijvoorbeeld. Of waarom iets vaak goed genoeg is als je het zelf helemáál niet goed genoeg vindt.

Al die dingen die ik naar buiten breng, vertellen stukje voor stukje mijn grote verhaal, en herinneren zo mijn lezers eraan waar ik voor sta. En uiteindelijk is dat wat mensen aantrekt: als je in wat je vertelt aansluit bij wat zij al geloven. Ik ben er alleen voor mensen die mijn opvattingen over marketing en de wereld verbeteren delen.

Dat sluit een boel mensen uit, maar die mensen die dat wél met me delen, die voelen zich gezien zodra ze hun eigen wereldbeeld in mijn centrale verhaal herkennen.

Volgens mij is dat wat goeie marketing is.

.