“Think like a seed”

“Een bakker moet kunnen denken als een zaadje,” schrijft Michael Pollan in Cooked. Als je een goed zuurdesembrood wil bakken (wat een van mijn vele uit de hand gelopen hobby’s is), moet je denken vanuit wat het zaadje, de graankorrel, nodig heeft om de enzymen te helpen het zetmeel af te breken en om te zetten in suiker, wat weer nodig is om de gistcultuur te voeden en zo, in harmonieuze samenwerking tussen mens, graan, bacterie en schimmel, tot een prachtig eindproduct te komen: een crunchy, luchtig, smaakvol, sappig, geurig, stevig, delicious brood.

Symbiose op z’n allersmakelijkst.

Je kunt tegenover elkaar staan…

Freelancers gaan vaak een relatie met een klant in vanuit een antagonistisch perspectief. Je klant wil het ene ding, jij wil het andere. Je klant wil je zo weinig mogelijk betalen voor zoveel mogelijk werk, jij wil zo veel mogelijk geld voor zo weinig mogelijk werk. Een salesgesprek, een samenwerking, elke interactie wordt vanuit zo’n perspectief een gevecht, een soort touwtrekken.

Maar je kunt een deeg niet dwingen om te rijzen door er keihard aan te trekken. Je moet begrijpen wat het ‘wil’: de juiste balans van melkzuurbacteriën en gisten, en de juiste balans van voedingsstoffen: water en suikers uit het meel. Als je dat niet begrijpt, kun je boos worden op je deeg wat je wil, maar het wordt en blijft flatbread.

Zolang je aan het touwtjetrekken bent met je klanten, blijven je salesgesprekken voelen als een gevecht waarin je tegenover elkaar staat, klappen uitdeelt en vooral enorm je best moet doen om te verdedigen.

..maar náást elkaar is beter.

Het alternatief is om een symbiose aan te gaan. Om niet tegenover je klant te staan, maar naast haar. Om je eigen verhaal los te laten, en je te verplaatsen in het hare. Want zodra je begint te denken als je klant, verandert alles.

Je ziet dat zij niet persé je poot probeert uit te draaien: ze probeert gewoon een bedrijfsresultaat te halen met een beperkt budget.

Je ziet dat ze niet te beroerd is om te betalen voor kwaliteit: ze ziet gewoon niet hoe jouw mooie verhaal zichzelf terug gaat verdienen.

En zíj ziet dat het inhuren van een copywriter die meedenkt met haar doelen zichzelf dubbel en dwars terugverdient.

Ja, makkelijk praten..

Het is niet altijd makkelijk om te denken als een klant. Je moet er wat strategischer voor gaan denken. Je moet actief de leiding nemen in gesprekken. Je moet doorvragen, kritisch durven zijn en op jezelf vertrouwen. En da’s allemaal makkelijker gezegd dan gedaan.

Want er zijn plenty struikelblokken die zorgen dat je in de situatie blijft zitten waarin je moet touwtrekken met je klanten.

Misschien is je aanbod niet helder genoeg, waardoor je klant geen reden heeft om aan te nemen dat jij de beste oplossing voor haar probleem hebt.

Misschien rammelt je salesproces, waardoor je in gesprekken niet boven tafel krijgt waaróm je klant wil wat ze vraagt en je dus niet mee kan denken.

Misschien zit er ergens in je hoofd wel een stemmetje dat zegt “voor jou nog honderd anderen”, waardoor je het gevoel hebt dat je elke klant moet binnenhalen.

Ieder mens is anders, dus voor iedereen is er een ander pad naar harmonieuze relaties met je klanten. Als je wil weten wat jij kunt doen om naast je klanten te komen te zitten, als een gelijke, dan kan ik je helpen. In mijn ontdekgesprek (wat dus de “naast” variant is van een salesgesprek, seewhatididthere?) verkennen we samen waar je staat, waar je heen wil en wat de drie grootste factoren zijn die je tegenhouden.

Het is een gratis gesprek, het is vrijblijvend (wat betekent dat ik jou aan het einde vraag of je iets wil horen over hoe een eventuele samenwerking tussen ons eruit zou komen te zien, en als je daar geen interesse in hebt vertel ik je er niet eens over en hang jij op met een stapel bruikbaar advies en positieve energie. No hard feelings.

Hier, don’t take it from me:

Klik gewoon hieronder om een afspraak met me te maken. Ik kijk ernaar uit om je te spreken!

Boek gratis een gesprek.