kunst = diefstal

Je hoeft het niet alleen te doen

Als er één dure opvatting is die me hardnekkig heeft achtervolgd in mijn hele freelancecarrière, is het dat je niet mag stelen. En dan bedoel ik niet dat je je niet met de laptop van je klant uit de voeten mag maken (hoewel ’t me vast ook een lieve duit heeft gekost dat ik dat nooit heb gedaan). Ik bedoel dat ik altijd alles zelf moest uitvinden, verzinnen, doen en maken.

Originaliteit is koning

Prachtig en geweldig en hartstikke nobel van me, natuurlijk. Maar originaliteit is geen welwillende vorst. Originaliteit is een dictator van het allerbruutste allooi. Een tirannieke heerser die haar onderdanen naait bij de minste of geringste gelegenheid.

Zat ik bijvoorbeeld webcopy te schrijven, moest ik van mezelf koste wat het kost verbergen dat ik naar andere websites had zitten kijken als voorbeeld.

Of had ik ergens een slimme copywritingformule gevonden, moest ik ‘m van mezelf totaal onherkenbaar maken in de tekst. Alsof een argeloze lezer meteen roept “AHA! Ik zie t wel wat je aan ’t doen bent..! P-A-S zeker he, jij vuillak!”

Zonde van m’n tijd. En die van jou, als jij ook denkt dat je het allemaal zelf moet doen. Hier zijn een paar dingen die ik wou dat ik een paar jaar geleden al had geïnternaliseerd.

1. Kunst is diefstal.

Waarom zou je niet van andere websites afkijken? Honestly: als je bijvoorbeeld een salespagina voor een coach schrijft, waarom zou je dan niet de outline van de salespage stelen van een programma waarvan je weet dat het loopt? Ik ben deze week zo’n salespage aan het schrijven, en de salespage van de Copyhackers Copy School is mijn allerbeste vriend. En die van m’n klant ook straks, als ze ziet dat ik niet zomaar iets uit m’n duim gezogen heb, maar een bewezen concept gebruik (hoewel ik dat misschien toch maar niet ga zeggen – old habits).

2. Formules zijn geen zijwieltjes, maar rocket fuel

Toen ik voor het eerst die copywritingformules op het spoor raakte, vond ik het maar slappe hap. Problem – agitation – solution, ja hoor. Maar ik wou dat ik dit advies zelf opgevolgd had: als je ze eigen maakt en voortdurend gebruikt, word je er een veel betere copywriter van. En vooral ook een veel snellere. Want je hoef ineens niet meer uren te brainstormen en te malen en creatieve ideeën te bedenken voor hoe je nu weer gaat beginnen. Je pakt gewoon een formule die past bij het type tekst en het doel, en je gaat gewoon. “Ja maar dan gaat alle creativiteit uit m’n werk!” Nee hoor. Want die creativiteit gaat dan zitten in hoe je die formule gebruikt. En daar wordt zowel je creativiteit als je copy sterker van.

3. Hulp zoeken (en aannemen) maakt je indestructible

Een leerlingenmindset is het waardevolste breinkadootje dat je jezelf kan geven. Ik heb lang gedacht dat ik alles moest weten, en dat hulp zoeken en aannemen een bekentenis was dat ik daar dus hopeloos in tekortschoot. Maar als je accepteert dat je helemaal geen reet weet, schuilt ineens overal een mentor in.

Over mentor gesproken: als je écht wil groeien heb je andere mensen nodig. Omgeef je met collega’s die elkaar vooruit helpen. Start een mastermind clubje (bijvoorbeeld in de vorm van een whatsappgroep) met mensen waar je een beetje tegenop kijkt. En neem een business coach (zoals, ahem, bijvoorbeeld, ahem, moi).

Want je hoeft het niet alleen te doen. Het mag wel, maar dan doe je er net zo lang over als ik om je draai te vinden. En trust me, dat wil je niet.

Als jij voelt dat je jouw pad ook niet meer alleen hoeft te lopen, dan is ’t misschien tijd om ’s te kijken of mijn kwartaaltraject bij je past.

In 12 weken samen zorgen dat jij werkt met klanten die perfect bij je passen.

Zorgen dat je je inkomen stabiliseert op een niveau waar je trots op bent (ik beloof je geen maanden van €10.000,-. Niet omdat ik denk dat je dat niet kan, maar omdat ik denk dat ieder z’n eigen doelen moet nastreven en dat je omzet je succes niet bepaalt).

De systemen en gewoontes bouwen die zorgen dat je ‘slechte weken’ nog steeds de toko overeind houden (en dat je slechte weken steeds minder voorkomen en steeds minder lang duren.

De vaardigheden, templates en processen verzamelen die jouw salesgesprekken, klantcontact, en uitvoering gemakkelijk en leuk maken.

Luister, je krijgt ’t niet kado allemaal. Ook niet als je met mij gaat samenwerken. Er zijn geen shortcuts – alleen maar hard werk. Maar dat harde werk wordt een stuk aangenamer als je er de juiste tools voor gebruikt. Dat is het resultaat als je met mij gaat werken. Helderheid, zelfvertrouwen, en het gevoel dat je er niet alleen voor staat.

Ik ga je niet pushen, maar ik kan ’t je wel van harte aanraden.

Gimme a call als je wil kijken of en hoe ik jou kan helpen.

.