Bullshit Friday

Als het aan de mainstream boodschap ligt, moet je vreten, kopen en je bek houden.

Pas op: ik ga eerst even heel hard tieren en daarna geef ik je een supereffectieve hack om betere klanten te krijgen. Dan weet je dat vast. Komtie:

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar mijn identiteit als passieve consument is mijn minst trotse identiteit. Die zin is geleend van Michael Pollan (Cooked, aflevering/hoofdstuk 1) maar meer dan ooit van toepassing op mijn leven en deze tijd.

Als het aan de maatschappij ligt, blijf je vooral zitten waar je zit. Koop je Kellogs, lease je Tesla, betaal je rekeningen, vreet Lays, binge Netflix, scroll je avonden weg op Facebook – sorry: Meta, en ga dood. Liefst zo stil mogelijk.

We doen abstract werk met als belangrijkste succescriterium: productiviteit. Produceren zodat we zelf kunnen consumeren. Hoofdpijn? Luister niet naar wat je lichaam zegt – onderdruk ’t met onze vernieuwde Paracetabullshitformule met extra caffeïne!

Elk jaar kopen we braaf de nieuwe iPhone die ze voor onze neus bengelen. Kleren zijn er om ieder kwartaal te vernieuwen. Onze stofzuiger is niet goed genoeg als ie geen vortex vacuum feature heeft.

En onze ideologie is: vooral niet te veel over nadenken, da’s niet realistisch. En vooral: niet goed voor de Economie.

Ik overdrijf.

Want er zijn genoeg partijen, bedrijven, initiatieven en mensen die het anders doen. Maar de default, de standaardoptie, de fabrieksinstelling van ons leven is: consumeren en je bek houden. En vooral niet geloven dat er een alternatief is.

Maar er is wél een alternatief.

Je kunt ook kiezen om niet meer te kopen dan je nodig hebt, bij alleen bedrijven die het beter doen, en keuzes maken die de precaire ecologische balans minder belasten. Om werk te doen dat ertoe doet, voor bedrijven die zelf iets durven in te leveren om de wereld een beetje beter te maken.

Want als jij jouw skills als schrijver durft in te zetten voor die dingen waar je in gelooft, sla je dus écht wel een deuk in het globale pakje boter. Hoezeer ‘ze’ je ook willen laten geloven dat het niet helpt én niet mogelijk is.

Hier is de beloofde hack:

De gratis flitstruc die zorgt dat je meer werk krijgt in het veld waar jij je voor in wil zetten. Komt ie:

That’s it?

Yep. Begin maar ’s met gewoon publiekelijk uit te spreken voor wie je bent. Zet het in je linkedin ondertitel. Zet het in je instagram bio. In je tiktok whatever. Zolang je het maar publiekelijk zichtbaar en vindbaar maakt voor wie je wel en voor wie je niet bent.

En dan beginnen de bezwaren.

Ja maar, ik bén nog geen expert in duurzame bedrijven / sociale ondernemingen / circulaire bouwinitiatieven / NGO’s / diervriendelijke teennagellakalchemisten.

Oké, dat kan. Maar waar staat dat je niet mag zeggen dat je voor hen werkt? Ook als je nog geen klanten in die richting hebt? Denk je dat er een linkedinpolitie is die bij iedereen controleert of hun titel wel klopt? Geloof me, die politie heeft het veel te druk met meningen gillen over het coronadebat om op jouw titel te letten.

En zelfs al zou er iemand achter komen dat jij een ondertitel onder je naam hebt staan over wat je wíl hoe je werk eruitziet in plaats van hoe het er nu uitziet: so the fuck what? Zodra je door je duidelijke positionering ook maar één klant binnenhaalt die past binnen je wens, klopt je ondertitel al. Die tijdelijke leugen is het waard om de waarheid te worden.

Ja maar, ik heb nú al zo weinig klanten. Moet ik me dan op een nóg kleinere groep richten?

Die grote groep waar je je op richt is nou juist het probleem. Zodra je je op een kleinere groep mensen gaat richten, val je op. En dan krijg je méér klanten, niet minder (en bovendien klanten die beter bij je passen).

Stel dat ik een awesome activistische papiermaker ben die de papierindustrie wil verbeteren door papier van steen(!) te maken, en dat ik toevallig een copywriter zoek om onze emailcampagne op orde te maken. Wie denk je dat ze kiezen uit dit lijstje:

Je uitspreken over wie je wilt dienen als professional is een van de kleinste stappen die je vandaag nog kunt maken om meer voldoening én meer klandizie/inkomen uit je werk te halen. Sure: het is eng, want dan ben je ineens on the hook en whatnot. Maar dat went vanzelf. En als jij klaar bent met de standaard, met braaf volgzaam de klusjes doen voor bullshitbedrijven waar je niet warm of koud van wordt, dan is dit nou júist het type eng dat je moet opzoeken.

Want aan eng ga je niet dood. Eng is het signaal dat je hart en je beslissingen met elkaar op één lijn zitten.

Fijne bullshit vrijdag!

Ok, nu gaat Captain Irony even wat dingen aan je verkopen.

Want als je wel oren hebt naar meer zinvol werk en minder bullshit, dan is m’n workshop Betere Klanten misschien wel wat voor je. Daar leer je hoe je dat krijgt. Oh ja, en speciaal voor Black Bullshit is ie helemaal gratis! (grapje hij is sowieso al gratis)

Hier vind je meer info over de workshop Betere Klanten.