Ik zat er niet zo lekker in.

Ik had net een opdracht afgerond voor een best leuke klant, een club van trainingsacteurs, en nu was m’n agenda weer leeg. Het factuurbedrag zou me nog net tot het eind van de komende maand brengen. En ik had geen idee waar m’n volgende klant vandaan zou komen.

Twee maanden later. Ik leefde nog. Ik had nog een dak boven m’n hoofd, door een paar toevallige mailtjes in m’n inbox. Maar die twee nieuwe klanten die net op het nippertje een aanvraag deden waren niet persé mijn ideale klanten. Een website voor een verzekeraar en een advertorial voor Defensie via een reclamebureau. Leuk, maar geen innige zielsconnectie, zal ik maar zeggen.

Maar ja: als copywriter heb je het niet voor het kiezen. Je neemt aan wat er op je pad komt, en als je tussen de ‘moetjes’ af en toe een leuke klus gegund wordt, is dat mooi meegenomen, toch? En de samenwerkingen met de écht leuke klanten, die mooie duurzame , sociale, belangrijke dingen doen – die doe je er meestal bij voor een stuiver en een zak flippo’s. 

En zo kabbelde het voort.

Ik voelde me onzeker als ik in gesprek was met een klant.
Ik noemde mijn (veel te lage, achteraf bezien) tarief met knikkende knietjes.
Ik twijfelde vaak of ik wel goed genoeg was en dacht bij alles: “ik weet niet of ik dat wel kan…”
Mijn impostor’s syndrome klotste tegen de ramen van de derde verdieping.
Ik voelde me geen echte professional en dacht dat ik ieder moment door de mand kon vallen.

Als ik toen had geweten wat ik nu weet..

..dat je niet hoeft te wachten tot je een klusje gegund wordt, maar dat je er zélf achteraan kunt..

..dat de markt niet zo krap is als m’n collega’s in Facebookgroepen het deden lijken, en dat je dus niet op je blote knietjes de schrijfgoden hoefde te bedanken voor elke euro die jouw kant op komt rollen..

..dat kritisch zijn op wat voor soort werk je wilt doen, voor wat voor bedrijven, je niet minder maar juist méér werk oplevert..

Wat dan?

Nou, dan was mijn copywritersbedrijf een stuk prettiger geweest, in die vroege dagen. Dan had ik met meer rust en vertrouwen kunnen ondernemen. Dan had ik me meer een expert gevoeld, omdat mijn skills het best tot z’n recht komen bij de mensen die ík graag wil helpen. Dan had ik me geen zorgen hoeven maken over de huur, want een copywriter die weet wat ie wil: daar staan de klanten voor in de rij.

Hoe is dat bij jou?

Als je je ook maar een beetje herkent in mijn treurverhaal, zou ik willen zeggen: zonde. Want er is ZO veel vraag naar goeie copywriters. Er zijn zo veel kwakzalvers op de markt die zich prima redden, maar het zijn vaak juist de goeien die zichzelf de grond in blijven denken.

Als je denkt dat het voor jou niet weggelegd is om werk te doen dat je leuk vindt, als je denkt dat de klanten die iets belangrijks doen het geld niet hebben om een copywriter te betalen, en dat je dus altijd moet schipperen tussen kutwerk met geld en leuk werk zonder geld… dan is dit bericht voor jou.

Want het is WEL mogelijk. Ook voor jou. JUIST voor jou.

De drie noodzakelijke stappen

Er zijn alleen drie ongemakkelijke stappen voor nodig voordat je zover bent. Van achter naar voor:

3. Van stukjes tikken naar problemen oplossen.
Als je wil dat de ‘goeien’ je ook kunnen betalen, kun je geen stukjes meer voor je tikken. Als je een beter inzicht krijgt in welke problemen je voor ze oplost, leer je ook hoe jouw dienst zichzelf terugverdient. En dat helpt niet alleen bij het verkopen van jouw diensten aan de klanten die je wilt, maar het is ook ontzettend waardevol voor je klanten. Want die zitten namelijk vaker dan je denkt maar wat aan te klooien met halfbakken socialmedia strategietjes en veel te dure reclamebureaus die niks opleveren.

2. Zichtbaar worden

Voordat de ‘goeien’ naar je toekomen, moet je eerst het licht aan doen. Er zit een interessante paradox in marketing: hoe minder mensen je probeert aan te spreken, hoe meer er op je afkomen. Dat is logischer dan het klinkt: als jij heel duidelijk bent over wie je helpt, herkent diegene zich precies in wat je over haar schrijft. Als jij jezelf gigantisch herkent in wat ik hier schrijf, weet je ook dat ik je waarschijnlijk goed kan helpen. Bij jou werkt het precies zo.

1. Je angst loslaten

De leiding nemen in klantgesprekken en in de spotlight stappen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want vaak zitten er in je hoofd nog een paar stemmetjes aan de noodrem te trekken. En zolang je jezelf bewust of onbewust saboteert, ga je NOOIT zichtbaar durven zijn en al helemáál niet de leiding nemen in je klantgesprekken.

Als je mijn Brutale Copywritersgids hebt gelezen, heb je misschien al een beginnetje gemaakt om Meg de mond te snoeren. Zo niet: als je even je emailadres invult in het blokje hieronder (of op de pagina achter die link van zonet), stuur ik ‘m je toe. Er staan de drie dingen in die ik zie als de belangrijkste stappen om je bedrijf op de rails te krijgen.

Waarschuwing: het zijn geen snelle hacks die je binnen twee maanden naar €10.000 catapulteren, helaas. Daarvoor moet je bij andere marketinggoeroes zijn. Waar ik wél in geloof, is de waarde van hard werken aan de dingen die er toe doen. Mijn belofte is niet dat je rijk wordt zodra je de laatste letter van mijn ebook gelezen hebt, maar wel dat je minstens één keer moet grinniken.

Betere klanten. Meer flow. Meer inkomen.

Denk je dat het voor jou niet is weggelegd: ontspannen werken, met leuke klanten én er goed mee verdienen? Goed nieuws: ’t kan wél. Maar dan moet je je wel op de goeie dingen focussen.

In deze gids staan de 3 belangrijkste stappen om jouw bedrijf op de rails te krijgen.