Alles wordt makkelijker als je keuzes maakt

Eén van de dingen die mij het meeste stress bezorgden als copywriter, was dat ik zoveel verschillende dingen deed.

Ik schreef webcopy, ik blogde voor klanten, ik deed emaildingen, ik maakte social media posts en campagnes, ik deed creatieve copy voor op posters, ik schreef vertalingen en vacatures en weet ik veel wat allemaal nog meer.

Was dat leuk? Ja en nee. Ik zei altijd dat ik van afwisseling hield. En tja, afwisselend was ’t wel. Maar doordat ik steeds weer een nieuwe marketingtak moest uitvinden, kreeg ik er nooit grip op.

Het proces van werken met een nieuwe klant was altijd rommelig. Dan kreeg ik ze aan de lijn, probeerde ik uit te vinden wat ze wilden, en moest ik vervolgens uren besteden aan uitzoeken hoe ik dat voor elkaar kon krijgen.

Doordat ik steeds aan ’t switchen was, werd ik nooit ergens écht goed in. Ik bedoel: m’n teksten werden wel beter, maar ik snapte emailmarketing, webcopy, contentmarketing, what have you- nooit écht helemaal. Dus mijn schrijfskills groeiden wel, ongemerkt, maar mijn zelfvertrouwen groeide niet mee.

En voor ik het wist, groeide mijn werk me boven het hoofd. Ik was constant overwhelmed. Te veel verschillende dingen. Te veel klantcontact over kleine projecten. En te weinig zelfvertrouwen.

Het wordt pas beter als je het stuur beetpakt.

Ik dacht heel lang dat ik gewoon harder moest werken. Minder tijd verspillen met nadenken. Gewoon meer informatie opvreten om beter te worden. Maar niks van die dingen zou me ooit uit het moeras kunnen trekken. Want ik opereerde op de automatische piloot. Ik pakte opdrachten aan die via-via op me af kwamen. Ik deed wat er op mijn pad komt. Maar ik zette niet de stappen om zélf te kiezen hoe mijn werk en leven eruit moest zien.

De verandering begon pas te komen toen ik die moeilijke keuzes ging maken.

Ik ging werken met een coach (de moeilijkste keuze van allen, holy fuck). Ik stopte met álles aanbieden en ging me richten op 1 specifiek ding voor een specifiek soort persoon. Ik leerde dat ik sommige mensen moest afstoten om anderen aan te trekken.

En dat is een van mijn belangrijkste adviezen die ik copywriters zou willen geven die worstelen met hun werk. Wees niet bang om mensen af te stoten door een keuze te maken. Want je stoot nu óók al mensen af doordat je op je dienstenpagina hebt staan dat je alle soorten teksten schrijft.

Het gevaar is niet dat je iemand afstoot die anders je klant was geworden: het gevaar is dat je niet te onthouden bent.

Verplaats je eens in degene die jouw pitch aanhoort op een netwerkborrel. Laten we ‘m Horp noemen, voor ’t gemak. Als Horp geen idee heeft wat je doet, verdwijn je in de kaartenbak met iedereen die hij ooit heeft ontmoet. Dan ben je dus nooit meer terug te vinden.

Als Horp hoort: “ik ben copywriter”, verdwijn je in de bak met copywriters, maar dat zijn alsnog tientallen, misschien honderden mensen. Als Horp een copywriter moet aanraden aan iemand anders, raadt ie niet jou aan, maar een van die copywriters die hij al kent.

Maar als Horp hoort: ik ben email copywriter voor duurzame merken, dan gaat het in een bakje met hooguit 1 of 2 anderen. Misschien moet hij zelfs een heel nieuw bakje voor je maken. En das mooi, want als er dan eens een duurzaam merk met een emailproblemen zit, denkt Horp meteen aan jou.

Zodra je keuzes maakt, zodra je een helder aanbod op je dienstenpagina hebt staan, wordt alles beter.

1. Je bent dus gemakkelijker te onthouden, dus meer verwijzingen, meer gesprekken, meer klanten.

2. Je klanten verkiezen jou boven je collega’s, want we kiezen altijd het specifieke over het algemene. Zou je een operatie liever overlaten aan een algemene chirurg die van alles doet? Of toch liever aan een gespecialiseerde hersenchirurg?

3. Omdat jij je effectiviteit beter kunt aantonen (want andere klanten van jou zaten in precies dezelfde situatie als deze nieuwe die nu aanklopt) kun je hogere prijzen vragen (waardoor je meer verdient en/of minder hoeft te werken)

4. Doordat je telkens een vergelijkbaar proces kunt herhalen, kun je je focussen op de inhoud en hou je meer tijd over (met als resultaat dat je óf extra klanten kunt aannemen óf lekker met je bakkes aan ’t strand kunt gaan liggen)

5. Je wordt veel sneller beter in je werk doordat je je focus minder verdeelt.

Waar kun je je in specialiseren?

Er is zó veel vraag naar copywriters die weten hoe ze hun klanten kunnen helpen. Als jij het aandurft om je kop uit te steken zodat zij je kunnen vinden, kun je echt een enorm verschil maken. Kies voor een inhoudelijke niche of een industrie. Kies voor een vakspecifieke specialisatie, zoals emailmarketing, webcopy of content marketing.

Kies de klanten met wie JIJ graag wil werken. Kies het type werk dat JIJ graag wil gaat doen.

De onderneming van je dromen begint met keuzes maken.

Oh en kies voor werken met een coach. Dat zou ík doen. Van alle keuzes die ik zelf heb gemaakt in het afgelopen jaar is dat de meest effectieve geweest.

.