7 tips van JEZUSSS! voor een goedlopend bedrijf

Ik ga mezelf even op hilarisch glad ijs begeven, want ik ga zonder al te veel ballast van kennis of sensitiviteit over Jezus hebben. Ik weet niks over de bijbel, maar ik heb wel het bijbelverhaal van Hans Teeuwen geluisterd, dus ik ben somewhat of an expert.

Met andere woorden, als dit een sensitief onderwerp voor je is: pas maar op. Verbasteringen ahead. Hier komt de stoomwals:

1. Gebruik een groot, helder thema als overkoepelend verhaal

Jezus had een duidelijke boodschap. In een tijd waarin die Romeinen de law & order president aan het spelen waren en hun best deden om een uit elkaar vallende status quo bij elkaar te houden, zei Jezus: chill the fuck out, boys. Het gaat niet om die machocultuur, dat stoere gedoe dat je hard moet optreden, die eindeloze economische groei ten koste van alles – maar om verbinding. Liefde voor je naasten. Alles komt daarop terug. Waarna de vvd de Romeinen hem prompt met een martelwerktuig verbonden.

Les: een helder thema is krachtig, want het is de basis voor een inspirerend, verbindend verhaal.

2. Richt je niet op de massa, maar op een klein groepje apostelen.

Numbers don’t matter. People do. En iedereen die wel eens van die mannen uit Utah op de stoep heeft gehad, weet: er is niemand zo geweldig in ambassadeurs kweken als Jesus Superstar Christman.

Les: de meeste ondernemers richten zich op IEDEREEN omdat ze bang zijn te weinig klandizie te trekken. Terwijl het geheim juist is om je op een kleine groep te richten en hen volledig in te pakken.

3. Word een verhalenverteller

Als Jezus ergens bekend om stond (naast dan dat trucje met die wijn en zijn hotline met God) was het wel dat hij al zijn lessen verpakte in kleine verhaaltjes. Dat deed ie waarschijnlijk niet voor niks – verpakt in een aardse beeldspraak komt een hemelse boodschap net een stukje duidelijker over. Jezus had dan misschien wel een direct lijntje met God, maar zijn volgers zaten net een stukje minder diep in de materie. Met verhalen kon ‘ie die afstand overbruggen.

Les: jouw vakkennis verblindt je voor wat je klanten niet weten. Het gebruik van een metafoor of een praktijkvoorbeeld helpt om jouw concrete kennis begrijpelijk te maken voor de mensen die je wil bereiken.

4. Be humble.

Bescheidenheid was een van de grote kernwaarden voor onze vriendelijke vriend Jezus. Hij werd geboren in een stal, liep voortdurend rond in lompen, en stelde zich op als dienaar. En terecht, want een arrogante houding blokkeert je leerproces. Socrates wist dat ook, getuige zijn uitspraak: Hoe meer je weet, hoe meer je weet dat je er geen reet van weet. Als je vooruit wilt in het leven, moet je de rol aannemen van de student, niet van de leraar.

Les: stel je bescheiden op, stel veel vragen en verplaats je in de positie van je klant. Je positie is om te dienen, te begeleiden, niet om terecht te wijzen of te ecosplainen (nieuw woord).

5. Be a bit of a wizard.

Ok, net over bescheidenheid gehad, maar laat die bescheidenheid niet overgaan in kruiperigheid. Wees niet bang om af en toe de tovenaar uit te hangen door te laten zien wat je kan. Even over water lopen en water in wijn veranderen en dan zo’n gezicht trekken alsof je niet weet waarom iedereen met open mond naar je zit te kijken kan precies zijn wat mensen nodig hebben om de streep over getrokken te worden.

Les: geef waarde weg als demonstratie van wat je kan. En vertrouw erop dat dingen terugkomen.

6. Laat je niet afleiden door shiny bullshit

Jezus wist dat je je niet moest afleiden door de randzaken. Een mooie illustratie is de drie kado’s van de drie wijzen: hij kreeg geen hamer, schaar en creditcard, bijvoorbeeld. Dat zouden best handige tools geweest zijn, misschien, maar er zijn belangrijkere dingen. De kado’s die hij werkelijk kreeg, waren symbolisch en gericht op innerlijke vooruitgang: goud, als teken van het aardse, wierrook, als symbool van het hemelse, en myrrhe, whatever the fuck that is, als symbool voor de dood. Ik weet dat ik hier niet zélf een interpretatie van mag maken, maar ik doe het toch: be humble, mik op iets hogers, en het leven is kort dus maak er wat van.

Les: laat de randzaken los en focus op de kern.

7. Gebruik een duidelijke call to action

Jezus wist wel hoe ‘ie direct moest zijn. Volg mij. Sta op en loop.

Les: Ga er niet vanuit dat mensen weten wat ze moeten doen – vertel het ze. Wees specifiek. “Klik op de knop hieronder”. “Meld je vandaag aan”. “Bel me”. Zonder call geen action.

.