7 lessen van 1 jaar wekelijks nieuwsbrieven

In oktober was ’t een jaar geleden dat ik mezelf aan de belofte verbond om elke week een nieuwsbrief te sturen. Hier zijn 7 dingen die ik daarvan geleerd heb.

1. “Ik heb niks te vertellen”

Wise people speak because they have something to say. Fools speak because they think have to say something. Dat schreef ik meer dan een jaar geleden in mijn Groene Gids voor content marketing. Sta ik nog steeds wel achter, want als je naar de marketing van veel bedrijven kijkt, zie je vooral de sporen van ongeïnspireerde social media marketingbureaus die instagramaccounts volspuwen met ongeïnterresseerde engagementsmeekbedes en luie memes. Zeg dan liever niks, denk ik dan.

Maar tegelijkertijd ben ik er, met name in de context van freelance copywriters en andere creatieve vogels, behoorlijk op teruggekomen. Want ‘zeg niks als je niks te zeggen hebt‘ werpt een barrière op, een poortwachter die een keer met opgetrokken neusvleugels naar je net niet hip genoege kleren kijkt en je koud naar de uitgang wijst. En die poortwachter, dat stemmetje in ons hoofd dat ons vertelt dat niemand op ons zit te wachten – daar hebben we al meer dan genoeg last van als creatieve professionals.

Het feit is bovendien dat ‘ik heb niks te vertellen’ pas weg gaat op het moment dat je begint te vertellen. De enige remedie voor het gebrek aan een coherente visie op je vak, is dat je begint om over je vak te praten. Ook als je nog niet precies weet wat jij nou precies wil zeggen.

Juist als je dat nog niet weet.

2. Alles is al gezegd. Maar nog niet door mij.

Ik verbaas me er vaak over wanneer ik uit luiheid, uitstelgedrag of een combinatie van allerlei adhd-related factoren weer eens een broddelwerkje over een uitgekauwd onderwerp aflever op vrijdag. Want meer dan eens zijn het juist die mails geweest die tot de meeste positieve reacties en leuke gesprekken hebben geleid.

Waarom? Omdat het onderwerpen zijn die je al wel eens gehoord hebt, maar die je niet echt voelde. Totdat ik er een of ander persoonlijk verhaal aan vastknoopte dat het voor een specifiek groepje mensen (namelijk: mensen zoals ik) tastbaar maakte.

Elk onderwerp is al eens besproken. Alle informatie die je nodig hebt om miljonair te worden (en vrij, en gelukkig, en fit, en een seksgod) is gewoon beschikbaar, gratis en voor niks. Waarom ben je dan nog geen supermanmiljonairplayboy? Omdat je er pas wat mee doet als je het op de juiste manier hoort, op ’t juiste moment.

Alles is al eens gezegd, maar nog niet in jouw stem.

3. Je hoeft niet steeds de verkoper te spelen om er iets uit te halen.

Veel mensen die vanuit hun bedrijf nieuwsbrieven sturen, vliegen één van twee kanten op: ofwel ze staan de hele tijd in de verkoopmodus, of ze doen het juist nooit. In beide gevallen kom je er bekaaid af (en je lezer eigenlijk ook).

Laten we beginnen met de kant die voor mijn lezers meestal het meest voor de hand ligt: té verkoperig zijn. Daar hebben we een hekel aan met z’n allen. En gelukkig is dat ook niet nodig. De keren dat mensen zich aanmelden voor een ontdekgesprek (waarin we samen kijken of mijn coachingstraject iets voor hen is), zijn meer dan eens de nieuwsbrieven geweest waarin ik er niks over zei. I’m in it for the long game, en mensen die me langere tijd volgen weten dat ontdekgesprek wel te vinden, ook als ik er niet in iedere mail over vertel.

Maar als ik er nóóit over vertel, dan niet. En da’s een wat meer problematische realisatie voor veel van onze beroepsgroep. Dat verkopen, daar hebben we een hekel aan, met z’n allen. Soms tot op het problematische af – in de facebookgroep voor tekstschrijvers worden collega’s soms afgeblaft op hun commerciële insteek totdat ze de groep maar verlaten. Toxic, vind ik dat, en ook nogal raar: verwacht je van een ondernemer dat diegene niet z’n diensten aan de man probeert te brengen? Nogal wiedes dat je dan een arme zwoegende freelancer blijft, denk ik dan. Maar goed, dat is een discussie voor een ander moment.

Als je nooit noemt wat je te verkopen hebt, verkoop je nooit iets. Misschien denk je “ja maar ik wil gewoon waarde bieden zonder mezelf op te dringen”. Maar hoeveel waarde je soms ook kunt bieden met een mailtje: met je volledige, betaalde, persoonlijke dienst kun je nog VEEL meer helpen. Dus het is in ieders belang dat je af en toe je best doet om je diensten in de spotlights te zetten.

4. Als je je nieuwsbrief zelf niet verkoopt, gebeurt er weinig

De inschrijvers komen niet uit de lucht vallen. Als je je nieuwsbrief niet verkoopt, heeft niemand er wat aan.

Hier zijn een paar manieren om nieuwe inschrijvers te krijgen.

  • Zet alles wat je verstuurt ook op je blog met een inschrijfformuliertje eronder.
  • Maak een aparte landing page voor je nieuwsbrief, waar je in gesprekken met mensen naar kunt verwijzen.
  • Maak een weggever die je kunt verspreiden in ruil voor emailadressen. Grote klus waar veel mensen veel weerstand tegen hebben, maar worth it.
  • Maak blogposts in een serie, met open loops ertussen, met een inschrijfformuliertje waarin je belooft dat ze de volgende delen in hun inbox krijgen

Er zijn er veel meer, maar het is vrijdagmiddag en ik ben aan bierdrinken toe. Als je meer wil, hit me up, dan maak ik een uitgebreidere post voor je met een miljard tips voor het groeien van je emaillijst.

Dit is overigens een punt waar ik zelf dit jaar wat steekjes heb laten vallen – in een jaar is mijn lijst gegroeid van 0 naar 140. Niet niks, maar zeker ook geen doorbraak. Mocht je dus mensen weten die gebaat zijn bij mijn lessen: voel je vrij om dit mailtje door te sturen naar 1-2 kennissen, collega’s, co-workingspaceburen of vijanden.

5. Het belangrijkste verhaal dat je vertelt is aan jezelf.

Ik zal eerlijk zijn: ik ben er best trots op dat ik deze gewoonte heb weten vol te houden, 52 weken op rij. Ik heb er niet eentje gemist. Dat is voor een adhd’er met een zwabberende discipline best wel een zegmaardingetjeweetjewel.

Maar here’s the thing: dat laatste is ook maar een verhaal. Het is waar omdat ik het geloof. Die hypothese is toevallig waar mijn allereerste nieuwsbrief ook over ging (ik heb ‘m in t archief terug kunnen vinden, if you’re interested).

Zolang ik dat verhaal over mezelf blijf vertellen, blijf ik een adhd’er met een zwabberende discipline. En deze belofte (en de consistente naleving ervan) helpt me om een nieuw verhaal over mezelf te vertellen.

Dat is misschien nog wel de belangrijkste verdienste van mijn nieuwsbrief (en waarom ik het ook zo sterk aan mijn coachklanten aanbeveel om hun eigen contentbelofte te maken). Als jij gelooft dat je niet creatief bent: start een nieuwsbrief. Als je gelooft dat je niks te vertellen hebt: start een nieuwsbrief. Als je gelooft dat je niet consistent bent: start een nieuwsbrief. Maak elke week íets. Binnen een half jaar geloof je het verhaal gewoon niet meer.

6. Laat je niet afleiden door getalletjes

Werk dat niemand ooit te zien krijgt, is weinig waard. Als je met je zelfvertrouwen worstelt, is het misschien verleidelijk om de schaduw op te zoeken.

Maar aan de overkant schuilt een ander gevaar. Analytics maakt het gemakkelijk om je te verliezen in de cijfers: volgertje erbij, hoeveel klikjes, hoeveel infantiele duimpjes en comments… En dat is heel leuk zolang het je motiveert om te groeien, maar zodra de unsubscribes je ontmoedigen om je ding te doen, of zodra je enige doel wordt om de getalletjes te doen stijgen, dan ben je met de verkeerde dingen bezig.

De kracht van je content practice zit in de practice. Het proces. Focus op je proces, op wat je zelf te zeggen hebt, en de cijfertjes volgen wel. Laat je doel los en vind rust in de uitvoering.

7. De gewoonte wordt makkelijker

In het begin was het even zwoegen soms, op vrijdag. Wat ga ik nú weer sturen? Maar na een paar weken wordt het makkelijker. Je brein geeft zich op een gegeven moment gewoon over aan de gewoonte. Als ik nu ga zitten om de nieuwsbrief te schrijven, hoef ik niet van tevoren te hebben bedacht wat ik ga schrijven. Ass on seat, hands on keyboard, nieuwsbriefstand aan, en de woorden komen vanzelf.

Waar wacht je op?

Jouw perspectief is het ook waard om gedeeld te worden. Je woorden zoeken een publiek. Een tot nu toe onaangeboord publiek zoekt jouw woorden.

Je nieuwsbrief (of bloggen, of een andere contentgewoonte) gaat je waarschijnlijk niet van ’t ene op het andere moment miljonair maken, maar ik ben ervan overtuigd dat het je veel gaat brengen.

Mijn advies: begin gewoon. Laat je niet in de war brengen door dat stemmetje dat zegt dat je niks te vertellen hebt. Laat je niet tegenhouden doordat je nog geen publiek hebt (shocker: NIEMAND heeft een publiek voor ze beginnen). Begin gewoon, en ontwikkel geleidelijk aan een band met een select groepje mensen die precies bij je passen.

Als je meer wilt weten over hoe jouw contentgewoonte je bedrijf kan helpen groeien, en hoe een slimme strategie hiervoor in jouw specifieke geval zou kunnen werken, dan is mijn ontdekgesprek iets voor jou.

Als je kan schrijven, is er vraag naar je. Als jij je zorgen maakt over waar je inkomen de komende maanden vandaan moet komen, dan maak je waarschijnlijk een paar kleine maar cruciale fouten. Ik help je ze opsporen en afschieten, zodat jij kan werken en verdienen als een pro.

Vul ’t formuliertje (2min) op de aanvraagpagina in en ik plan een persoonlijk gesprek met je in. Het is gratis, je zit nergens aan vast en we gaan het over JOUW bedrijf hebben. Geen gepush – ik vertel eigenlijk alleen wat over mijn dienst als je erom vraagt. Dit gesprek gaat over jou, niet over mij.

.